Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mamánek, část I.

Ucitím v nose nepříjemné zašimrání. Chtěl bych se poškrábat, ale jakmile pohnu rukou, zápěstím mi projede palčivá řezavá bolest. Ležím na zemi. Vnímám každou loudavou minutu času, co se plíží kolem mého těla.

Minutu? Možná je to vteřina, možná hodina. Kdo ví. Těžko se dá racionálně vnímat okolí, když veškerou energii má tělesná schránka spotřebovává na zajištění základních funkcí. I slovo funkce je v tomto kontextu značně přehnané. Říkejme tomu spíše disfunkcí.

Dýchám těžce. Vzduch, proudící z vyschlých rtů, střídavě odhání a vsakuje prach ze země. Určitě mi to na plicích zanechá pěknou paseku, probleskne mi hlavou a levý koutek se o pikometr pohne, aby vytvořil groteskní zdánlivý úsměv. Ha! Tak přece jsem schopen racionálně uvažovat, když ani v této chvíli mě neopustil sarkasmus. Aniž bych si tuto chvíli býval užil, už je zpět bolest. Bolest po celém těle. Bolest, kterou jsem do této chvíle neznal.

xx

Snažím se od sebe odlepit oční víčka. Víčka těžká, jak kotvy zaoceánských parníků. Štěrbinou začne do sítnice proudit světlo, ale znavené oční ústrojí nedovolí více, než jen mlhavý pohled na blízké okolí. Kde to jsem? Podle zamlžených siluet objektů to není ani peklo ani nebe. Takže asi žiju. Oči se únavou uzavřou a já padám do bezvědomí.

Druhý pokus o procitnutí. Kolem je tma. Poznávám to podle chladného vánku a podle možnosti otevřít oči, aniž bych musel soupeřit se slunečními paprsky o právo pohlížet na svět. Ruce mám stále svázané. Se zaťatými zuby a tichým mručením se opírám hlavou o zem a snažím se vyšvihnout do sedu. Na potřetí se mi to povede. Pche, kdyby mě teď viděl učitel tělocviku ze základky, jak jsem pružný, by koulal! Pomyslím si, ale vzápětí syknu bolestí a myšlenky jsou rozprášeny v propadlišti mozkových závitů.

Sedím. Sedím a zády se opírám o vlhkou a studenou zeď. Jedno jsme pořešili, teď ta druhá záležitost. To bodavé pálení zápěstí, které mi co chvíli odlákává rozumové myšlenky pryč. Ukazovákem a palcem pravé ruky nahmatám uzel a pomocí polámaných nehtů se jej snažím uvolnit, abych dopřál zápěstí kýžený a zasloužený klid. Oba prsty pracují v až neskutečném synchronu, kdy cosi, co drží mé ruce u sebe začne nedobrovolně povolovat. Konečně zúročím ty roky dřiny v hudebce, kdy jsem prsty trápil a proháněl po černobílé klaviatuře vyšeptaného a k smrti unuděného piána maloměšťácké zušky. Jako bych slyšel svou matku: „K čemu Ti to jednou bude?“. No vidíš, mami, pousměji se v duchu, kdybys věděla, že mi prstoklad jednou zachrání živ… Ale větu nedokončím. Na mikrovteřinu zkamením. Máma! Rychlostí japonského metra se mi mysl vrací zpět. Zpět ke včerejší noci. Poslední vzpomínka patří pohledu na mou matku. A pak… Snažím se dostat přes bariéru a tmu, která následuje po tomto dějovém milníku. Marně. Jakákoliv snaha domyslet, co se dělo poté, je potrestána tupou bolestí v hlavě. Máma. Co je s mou mámou. Od této chvíle se již nedokáži soustředit myšlenkami na nic jiného. Máma. Co je s mou mámou...

 

Autor: Otto Kokštein | úterý 24.5.2022 23:43 | karma článku: 10,03 | přečteno: 500x
  • Další články autora

Otto Kokštein

Halo, mami?

Na mé ženě Lucii je toho opravdu málo, co by se jí dalo vytknout a každý den mě dokáže překvapit, jak vše zvládá s přehledem a nadhledem. Nechť jsou tyto řádky vykoupením za to, co bude následovat.

23.5.2022 v 22:55 | Karma: 16,12 | Přečteno: 531x | Diskuse| Letní povídka

Otto Kokštein

Jak jsem jel poprvé na horské dráze v 37 letech

Ač se to zdá k nevíře, ve svém téměř důchodovém věku, 37 let, jsem nikdy nebyl na horské dráze. Důvod je prostší než vysvětlení dotací pro Čapí hnízdo.

10.7.2017 v 1:17 | Karma: 16,99 | Přečteno: 691x | Diskuse| Cestování

Otto Kokštein

Zápis do lázeňského deníku: příjezd

Tak nějak jsem se už smířil s tím, že na měsíc přicházím o svobodu. Vystupuji ze svého vozu a zírám na jáchymovské lázeňské stavby z dob první republiky,...

18.3.2016 v 12:31 | Karma: 19,74 | Přečteno: 993x | Diskuse| Cestování

Otto Kokštein

Návod jak tankovat zadarmo? Jistě. Není zač.

To si takhle chcete udělat motovýlet se svým kamarádem Michalem a najedou se stanete přímým účastníkem zázraku, který se odehrál skutečně v tomto časoprostoru a né v nějakém, kde lítají pečení holubi do pusy. Fakt. Nekecám.

19.2.2016 v 11:56 | Karma: 19,97 | Přečteno: 1119x | Diskuse| Cestování

Otto Kokštein

Děda a vnuk

Jedu si takhle na kafe do Holýšova na motorce. V Kozopulech přede mnou jede Felicie. Hnědá. Naleštěná. Zřejmě garážovaná. Za volantem Děda. Asi 70 let. šedivý vlas. Účes na Hejmu. Odstín bych tipnul na polární lišku.

18.2.2016 v 11:46 | Karma: 25,69 | Přečteno: 1259x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

  • Počet článků 8
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 911x
Ateista, egoista, pragmatik, cynik, realista a prokrastinátor...a pak má i pár negativních vlastností.

Seznam rubrik